Zastosowanie silnika diesla w przemyśle i transporcie
Napęd diesla jest modelem silnika spalinowego, który stosuje olej pędny jako paliwo. Napęd diesla jest bardziej sprawny niż napęd benzynowy, bowiem jego poziom sprężania jest wyższy, co umożliwia na wykorzystanie więcej energii z paliwa. W silniku diesla, przebieg spalania zaczyna się w chwili, gdy ciepło wygenerowane przez kompresję powietrza w cylindrze jest dostateczne, żeby wywołać automatyczny zapłon paliwa.
Napędy diesla są uniwersalnie wykorzystywane w samochodach ciężarowych, autobusach, traktorach rolniczych i statkach, dlatego że są bardziej sprawne niż silniki benzynowe i pozwalają na dłuższe procesy bez konieczności tankowania. Napędy diesla również transmitują mniej dwutlenku węgla niż napędy benzynowe, co sprawia je bardziej przyjaznymi dla otoczenia.
Napędy diesla są niemniej jednak w wyższym stopniu skomplikowane i droższe w wytwórczości niż napędy benzynowe. Ponadto, olej napędowy jest bardziej skomplikowany w przetwarzaniu i dystrybucji niż etylina, co może prowadzić do wyższych kosztów użytkowania.
Napędy diesla także wymagają specjalistycznego oleju i filtrów, które muszą być regularnie zastępowane, co może prowadzić do ponadprogramowych kosztów użytkowania.
Napędy diesla dodatkowo mogą wypuszczać szkodliwe substancje, takie jak na przykład tlenki azotu (NOx), które mogą negatywnie wpływać na zdrowie ludzi i środowisko. Wiele krajów ma dzisiaj ścisłe regulacje dotyczące emisji diesli, które wymagają od producentów aut, aby zainstalowali specjalne układy obniżające emisję, takie jak na przykład katalizator SCR, aby spełnić zasady emisji.
Silniki diesla także mogą być bardziej donośne niż napędy benzynowe, co może być uciążliwe dla niektórych nabywców. W ostatnich latach producenci napędów diesla wprowadzili multum usprawnień, takich jak wdrożenie turbosprężarek i zmodyfikowanie budowy cylindrów i komory palenia, ażeby podwyższyć wydajność i zmniejszyć hałas.
Silniki diesla są również nierzadko używane w autach hybrydowych, ponieważ kombinacja silnika diesla z napędem elektrycznym pozwala na podniesienie wydajności paliwowej i obniżenie emisji szkodliwych substancji.
Ogólnie rzecz biorąc, napędy diesla są w wyższym stopniu sprawne niż napędy benzynowe i mogą być w wyższym stopniu przyjazne dla otoczenia, lecz są dodatkowo bardziej wieloaspektowe i droższe w wytwórczości i eksploatacji.
Pomimo tego, że napędy diesla są współcześnie bardziej złożone niż napędy benzynowe, silniki diesla są bardziej stabilne i mają dłuższą witalność niż silniki benzynowe. Są one dodatkowo bardziej odporne na zużycie, gdyż przebieg spalania w napędzie diesla jest bardziej monitorowany niż w silniku benzynowym.
Silniki diesla również wytwarzają więcej momentu obrotowego niż napędy benzynowe, co pozwala na lepsze osiągi i przyspieszenie pojazdu. Silniki diesla są dodatkowo bardziej ekonomiczne w eksploatacji niż silniki benzynowe, dlatego że ich wyższa wydajność pozwala na dłuższe przebiegi bez konieczności tankowania.
Niemniej jednak, w ostatnich latach, wynikające z rosnących obaw dotyczących emisji i zdrowia społecznego, silniki diesla spotykały się z coraz większą krytyką. Dużo miast na całym świecie zaczyna zabraniać ruchu pojazdów z napędami diesla w centrach miast, a wiele krajów przewiduje wprowadzenie zakazów sprzedaży nowych aut z silnikami diesla w przyszłości.
Pomimo tego, silniki diesla nadal odgrywają znaczącą funkcję w motoryzacji, zwłaszcza w przypadku aut ciężarowych, autokarów i traktorów rolniczych, ponieważ są one w wyższym stopniu produktywne i ekonomiczne niż silniki benzynowe. Producenci silników diesla także pracują nad rozwijaniem nowych technologii, takich samych jak układy redukcji emisji i hybrydy, aby przystosować się do rosnących wymogów dotyczących ochrony środowiska i zdrowia publicznego.